Przypominamy, ostrzegamy

Chciała ochronić swoje pieniądze na koncie i straciła prawie 110 tysięcy

Data publikacji 07.04.2023

Przestępcy nie próżnują i dalej szukają łatwego zarobku. Podszywają się m.in. pod policjantów czy pracowników różnych instytucji, w tym banków. Niestety przekonała się o tym 39-letnia mieszkanka powiatu słupeckiego, która myślała, że chroni swoje oszczędności przed atakiem przestępców, transferując je na rachunki wskazane przez oszusta podającego się za „pracownika działu bezpieczeństwa jednego z banków”. W ten sposób kobieta straciła 110 tys. zł.

Oszuści podczas rozmowy informują, że oszczędności zgromadzone na kontach i lokatach bankowych są zagrożone i natychmiast trzeba je wypłacić lub przelać, albo dzwonią w sprawie rzekomych podejrzanych transakcji na koncie lub karcie i proszą o podanie wrażliwych danych, a także zainstalowanie aplikacji, dzięki której mogą przejąć kontrolę nad urządzeniem użytkownika.

Ostrzegamy przed podawaniem jakichkolwiek danych i pobieraniem podejrzanych aplikacji!

W ten sposób przestępcy „okradają” nasze konta albo zaciągają w naszym imieniu kredyty gotówkowe.

Pamiętajmy, że zasada ograniczonego zaufania do nieznajomych obowiązuje! Dorośli często o niej zapominają, stając się ofiarami własnej łatwowierności i braku rozwagi. Niespodziewane telefony nie muszą zakończyć się finansową porażką, jeżeli będziemy przestrzegać kilku podstawowych zasad. Numery wyświetlające się podczas rozmowy faktycznie mogą należeć do banku, a oszuści mogą dodatkowo znać niektóre dane osobowe klienta. Nie dajmy się nabrać, zachowajmy zdrowy rozsądek i pamiętajmy, że:

  • konsultanci banków nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji do szybkiej obsługi klienta. Jedynymi aplikacjami promowanymi przez bank są te dedykowane do obsługi posiadanych rachunków i kart bankowych;

  • konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie poufnych danych takich jak np. numery dokumentów, numery kart bankowych, kody do zatwierdzenia transakcji internetowych;

  • konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie swoich danych logowania do systemu bankowego;

  • do swojego konta bankowego loguj się tylko przez samodzielnie wpisany adres strony internetowej banku. Nie korzystaj z przesyłanych przez osoby trzecie linków przekierowujących na utworzone przez oszustów strony bankowe do zbierania danych logowania.

W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się ze swoim bankiem i upewnij, że osoba dzwoniąca faktycznie jest pracownikiem banku. Jeżeli na twoim koncie lub karcie doszło już do transakcji, które nie były wykonywane przez ciebie, natychmiast powiadom Policję pod numerem alarmowym 112.

Powrót na górę strony